
 

REE KAJ REE SILENTIGITA

De post sia naskiĝo en 1992, multfoje malpermesis la Turka registaro la kurdan ĵurnalon   Azadiya  
Welat  . Tamen, oni daŭrigas sian laboron favore al la pluvivado de la kurda lingvo.  

“La  Libereco  de  la  Popolo”.  Tion  signifas  en  la  kurda  Azadiya  Welat,  ĵurnalo
publikigata de 1992 – kvankam, pro sekvestrado, la eldonantoj devis bapti ĝin diversamaniere–. Ĉar
ĝi suferis amason da sekvestroj flanke de la turka registaro, la gazeto laboris je limigita libereco.
Tamen, por alfronti la subpremadon oni ofte bezonas “imagpovon”, kiel memorigas Çetin Altun,
editoro de la ĵurnalo: “La 29-an de aprilo, pro premo de la registaro, la presejoj de Turkio decidis ne
presi la ĵurnalon. La presejoj ĝin ne presis, sed la ĵurnalon ni fotokopiis kaj disdonis al la legontoj”.
Dum la lastaj du jaroj, la kurdaj amaskomunikiloj ofte uzis fotokopimaŝinojn, por povi diskonigi
artikolojn al la legantaro de loko al loko.

La turka registaro abunde fermis kurdajn amaskomunikilojn dum la lastaj tri jardekoj:
ĵurnalojn, novaĵagentejojn, gazetojn, radistaciojn kaj televidojn; aŭtune de 2016, la registaro fermis
dek televidstaciojn – inter ili la unua televido en la kurda por infanoj–. Obstaklon post obstaklo,
Çetin substrekis, la ĵurnalo daŭrigos subtenante la kurdan lingvon, “konsiderante, ke dum ekzistos
la lingvo, la trudpremo de la ŝtato daŭros”.

La subteno de la abonantaro
 Azadiya Welat trairis malfacilan vojon de kiam oni ekpublikigis ĝin en Istambulo. En

ties nasko la kontribuo de kurdaj intelektuloj kaj verkistoj estis “fundamenta”, kiel rimarkigis Çetin.
“Ĉiusemajne ni eldonis ĝin sub la nomo Welat, ĝis la turka registaro fermis ĝin en 1994. Tiam, ni
nomis ĝin Welatê Me, kaj tiun oni fermis en 1996. En tiu jaro ĝi estis baptita  Azadiya Welat.” En la
jaro 2003 oni translokigis ties sidejon al Amedo(1), en Kurdio. Dum ĉiuj ĉi jaroj, la komunikilon oni
publikigis ĉiusemajne; “en 2006 ni komencis eldoni ĝin ĉiutage”. Turkio denove fermis la gazeton
en 2016 kaj 2017.

Laŭ sciigo de Çetin, la ĉefa subteno de la ĵurnalo estas la abonantoj kaj la reklamoj:
“Kutime,  ni  eldonas  inter  8000 kaj  10000 ekzemplerojn  kaj  el  tiuj  6000 estas  por  abonantoj.”
Liaopinie, multaj homoj interesiĝas pri la kurda lingvo. Plejmulto el la legantaro estas studentoj kaj
komercistoj. Ankaŭ, laŭ Çetin, en la malliberejoj la disvastigo de la gazeto estas granda: “La turka



registaro malpermesis la eniron de la gazeto en la prizonojn. Sed la kurdaj prizonuloj sukcesas legi
la ĵurnalon. Eĉ pli, multaj enkarcerigitoj utiligas Azadiya Welat por lerni la lingvon.”

Rilate reklamadon, estas gravaj datoj en la kurda kalendaro Noruzo, Novjaro, la 8-a de
Marto, la 1-a de Majo, Ramadano kaj la Granda Bajramo(2).

La rolon de la ĵurnalo en la disvastigo de la lingvo oni ne povas forgesi, opinias Çetin:
“La ĵurnalo naskiĝis kun du ĉefaj celoj: unue, subteni la daŭrigon de la lingvo, konsiderante, ke oni
devis  alfronti  kruelan  detrupolitikon  kaj,  due,  respondi  al  la  rajto  de  la  civitanoj  ricevi  verajn
informojn en ties gepatra lingvo.”  

La rilato kun la legantaro ankaŭ estas “speciale” grava, opinias la gazeta redaktoro. “La
legantoj faras sia la ĵurnalon. Kiam ni aperigas preseraron, oni tuj vokas nin telefone. Alifoje, oni
vokas por komenti,  ke oni ne komprenas la signifon de iu vorto, kaj kelkfoje oni telefonas por
aldoni mankantan informon al iu novaĵo.” Ankaŭ leteroj al la direktoro estas publikigataj.

Çetin mem agnoskis, ke li pliprofundigis siajn konojn de la kurda lingvo danke al la
ĵurnalo. “Krome, Azadiya Welat allogis multajn kurdajn verkistojn, poetojn kaj ĵurnalistojn. Kaj ili
kaj ni ne rigardas la projekton kiel nuran ĵurnalon, sed kiel lernejon por tiuj personoj al kiuj oni neis
la rajton je klerigado.”

Rigardante en la estontecon, la kurdaj ĵurnaloj entuziasme daŭre laboras. “Turkio volas
ekstermi la kurdan lingvon. Sed ni daŭre batalados.”

Notoj: (Nomoj en la kurda lingvo, krom la indikitaj) 
(1) Amed (Diyarbakir en la turka).
(2) Ankaŭ nomata Festo de la Buĉofero.

KLARIGOJ:
Aŭtoro: Urtzi Urkizu.
Originale aperis en la eŭska ĵurnalo Berria la 13-an de Majo 2018-a.
Tradukis: NXC. Majo 2018-a. Provlegis: DS.


